Frågor & Svar

Här finner du svaren på de vanligaste frågorna som vi får inför ett besök på Parken Zoo.

Vad ingår i en dagsentré?
Vi tillämpar biljettsystemet ”all-inclusive” och beroende på vad som är öppet så ingår vårt utbud i entréavgiften. Kommer man en dag under sommaren då allt är öppet så ingår entré till djurparken, entré till badet och fria åk i vår nöjespark samt det guidade turtåget i djurparken, Zoexpressen. Har vi en artist på våra scener så ingår även det.

Vi vill bara åka karuseller?
I entréavgiften ingår åk i karuseller – så det är bara att åka (se öppettider när nöjesparken är öppen)

Kan man bara åka till parken och bada?
Nej, från och med 2017 så är badet endast för Parken Zoo-gästerna så man kan inte köpa separat badbiljett.

Vi vill besöka Parken hur mycket som helst – hur gör vi?
Då är säsongskort bästa alternativet, vid tredje besöket har man ”tjänat in” köpet.
Säsongskorten finns att köpa i vår webbshop eller hos oss på Parken Zoo. Säsongskorten är personliga och måste registreras innan första användning. Registrering sker på vår hemsida eller på gästservice.

Hur köper man dagsbiljetter?
Dagsbiljetter köper du enklast i vår webbshop, gå till startsidan och klicka dig vidare till ”köp biljetter”
Man kan också köpa dem på plats hos oss.

Får vi ta med oss hunden?
Nej, det är dessvärre inte tillåtet att ha med sig något husdjur till Parken Zoo, varken till djurparken, nöjesparken eller Parkenbadet. Däremot kan vi rekommendera Jyckens Hunddagis, telefon 016-51 18 16 eller Eskilstuna HundCenter, tel 016-51 91 98.

Hur fungerar det med ledsagare?

I de fall du har en funktionsvariation som medför behov av ledsagare erbjuds en ledsagare fri entré. Behovet av ledsagare ska styrkas med intyg. Har du fler ledsagare betalar de ordinarie pris, såvida du inte genom intyg kan styrka behovet av fler än en ledsagare.

Ledsagare och ledsagarintyg

Ledsagaren måste vara minst 16 år fyllda och kunna uppvisa legitimation. Intyget ska innehålla ditt namn samt en kort beskrivning av hur ditt behov av ledsagning ser ut. Vi godkänner intyg från vården, kommunen, skola samt assistansbolag.

Tillgänglighetsarmband

Om du behöver en ledsagare som hjälp i och ur en attraktion eller som stöd inför eller under åkupplevelsen får ni ett tillgänglighetsarband på Gästservice. Behovet ska styrkas med intyg. Tillgänglighetsarmbandet gäller endast för din ledsagare när ni tillsammans åker/besöker attraktionerna.

Servicehundar

Servicehundar i arbete är välkomna.

Ovan riktlinjer är framtagna av Svenska Nöjesparksföreningen 2019

Finns det skrindor?
Skrindor finns att hyra för 40:- vid vår huvudentré. Skindan betalas i entrékassan eller i torgcaféet.

Behöver vi kontanter?
Nej, alla våra betalställen i Parken Zoo tar emot betalning med kort, gäller även varuspel i nöjesparken. Givetvis tar vi emot kontanter också. Endast Parken Zoo Camping & Stugby som är helt kontantfritt.

Hur hittar vi till Parken Zoo?
Följ skyltning Parken Zoo eller på adress Flackstavägen 13B 632 22 Eskilstuna, som är adressen till vår huvudentré.

Finns det någon karta över parkområdet?
Här kan du se och ladda ner en karta över Parken Zoo.

Får man använda engångsgrill?
Nej, man får inte använda grill inne på området på grund av brandrisken

Är Parken Zoo handikappvänligt?
Parken jobbar ständigt med att vara så lättåtkomligt för alla. Området  är relativt ”platt” (det finns dock några backar). Handikappanpassade toaletter finns vid alla ställen där vi har toaletter.

Under sommarsäsongen (17/6-11/8) går vårt tåg, Zooexpressen, runt i parken dagligen med guidade turer. Observera att det dock inte går att ta med barnvagn eller rullstol på turen. Tåget kommer tillbaka till samma plats där ni gick på.

Var finns första hjälpen?
Utrustning finns i Gästservice. Behöver ni omedelbar hjälp, fråga vem som helst i personalen.

Är det lätt att parkera?
Parken Zoo har två parkeringar som sköts av företaget Q-park: en vid huvudentrén (med begränsat antal platser) och en större vid badet. Parkering kostar 24:- i timmen eller max 100 kronor/dag. Titta ordentligt på skyltarna så att det är en Parken Zoo-parkering  ni åker in på – köpcentret intill har egna parkeringar med egna parkeringsregler.

Om någon i familjen försvinner?
Kontakta någon i personalen så hjälper dem dig. På Gästervcie finns det utropshjälp att få.  Ett bra tips är att ”märka” ditt/dina barn med ditt mobiltelefonnummer så underlättar det sökandet efter ”borttappade föräldrar”. Klisterlappar finns i huvudentréns kassor.

Är mitt barn för litet på åkattraktionerna?
Av säkerhetsskäl har vissa åkattraktioner speciella längdkrav. Se gällande längdgränser under fliken nöjespark. Det är alltid personalen som ansvarar över våra säkerhetsregler.

Får man mata djuren?
Endast personal får mata djuren. För mer information och tider gällande publika aktiviteter vänligen se dagens program

Vem kan vi fråga om hjälp eller information?
Ni kan alltid vända er till Gästservice vid huvudentrén.

Hur jobbar ni med personuppgifter ni tar in?
Här kan ni läsa mer om vår integritetspolicy.

 

Erbjudanden och nyheter

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Här tipsar vi om vad som händer i Parken under året.